تاثیر کرونا بر ماموگرافی

ماموگرافی

این روز‌ها ویروس کرونا بسیاری از مردم را دچار استرس و بیماری کرده و بر زندگی همه مردم در سرتاسر جهان تاثیر گذاشته است و از جمله تاثیر آن بر انجام ماموگرافی در زنان بالای 40 سال است زیرا همان طور که می‌دانید انجام ماموگرافی یک روش برای تشخیص سرطان سینه می‌باشد که لازم است هر سال به صورت  چکاپ در خانم‌ها انجام شود.

اما این روزها به دلیل وجود کرونا، تشخیص مشکل با استفاده از این روش کمی پیچیده‌تر شده است که در ادامه مقاله به طور کامل تاثیر کرونا بر ماموگرافی را شرح خواهیم داد.

تاثیر کرونا بر ماموگرافی پستان از نظر پزشکان مجرب کشورمان

از آنجا که یکی از علایم وجود سرطان در پستان در حین انجام ماموگرافی بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل است، زمانیکه پزشک، این علایم را مشاهده می‌کند، به انجام دیگر روش‌ها از جمله انجام سونوگرافی برای تشخیص قطعی سرطان در پستان اقدام می‌نماید تا مطمئن شود که آیا این بزرگ شدن غدد لنفاوی از علایم سرطان در پستان بوده یا خیر.

از طرفی از آن جا که امروزه بسیاری از خانم‌ها برای جلوگیری از ابتلا به ویروس خطرناک کرونا واکسن آن را تزریق می‌کنند که از جمله عوارض تزریق این واکسن نیز همانند وجود تومور سرطانی در پستان، بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل است، در چنین مواردی پزشکان و جراحان متخصص سینه دچار سردرگمی شده‌اند و نمی‌دانند که این بزرگ شدن غدد از عوارض تزریق واکسن کرونا است یا نشانه سرطان سینه.

ماموگرافی که نقش بسیار مهمی در تشخیص سرطان سینه دارد اما پس از تزریق کرونا، تشخیص به کمک ماموگرافی تا حدودی برای بسیاری از متخصصان دشوار شده است. برای همین لازم است که شما برای انجام ماموگرافی خود به بهترین پزشکان متخصص و مجرب در تشخیص و درمان سرطان پستان مراجعه کنید تا با داشتن تخصص بالا و تجربه کافی بعد از انجام ماموگرافی بتواند دلیل بیماری را به درستی تشخیص بدهد.

بهترین زمان بندی برای انجام ماموگرافی بعد از تزریق واکسن کرونا

انجمن تصویر برداری آمریکا برای رفع سردرگمی پزشکان در مورد علایم مشترک واکسن کرونا و سرطان سینه پیشنهاد می‌کنند که برای انجام ماموگرافی خانم‌ها یا قبل از تزریق اولین دز واکسن کرونا و یا 4 تا 6 هفته پس از تزریق دز دوم واکسن برای انجام آن اقدام کنند.

بنابراین، اگر واکسن کرونا تزریق شده و این افراد جز افرادی هستند که غدد لنفاوی در زیر بغل آن‌ها بزرگ شده، زمان 4 تا 6 هفته کافی است که غدد به حالت عادی خود برگردند و در این صورت دیگر اطمینان حاصل خواهند کرد که بزرگ شدن این غدد به علت تزریق واکسن کرونا است و نه وجود توده سرطانی در پستان.

اما در این مورد یک استثناء وجود دارد و آن این که برای خانم‌هایی که درد پستان، ترشح در نوک پستان و یا در پستان آن‌ها توده ایجاد شده است و پزشک مربوطه برای آن‌ها ماموگرافی تشخیصی نوشته باید بدون توجه به زمان تزریق واکسن حتما ماموگرافی را انجام دهند و زمانبندی 4 تا 6 هفته‌ای پس از تزریق واکسن کرونا فقط برای افرادی است که بدون داشتن علامت سرطان سینه و فقط برای انجام چکاپ به پزشک متخصص مراجعه کرده‌اند.

تاثیر کرونا بر ماموگرافی از نظر پرفسور کریستین کول

تحقیقات اخیر نشان  از خطر افزایش سرطان سینه و پیشرفت آن در زنان در آینده خبر می‌دهد و مطرح می‌نماید که کرونا بر روی انجام ماموگرافی تاثیر منفی گذاشته است.

زیرا بسیاری از خانم‌ها از روی ترس به ابتلا به کرونا از انجام تست ماموگرافی برای پستان‌های خود پرهیز می کنند و اگر در پستان آنها توده سرطانی هر چند کوچک ایجاد شده باشد؛ به دلیل عدم اقدام به موقع برای تشخیص و درمان؛ بیماری آنها پیشرفت خواهد کرد و درمان آن به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

این آمار بیان از این دارد  که بیشتر مراکز تصویر برداری در دوران کرونا از پروتکل‌های ایمنی کرونا استفاده کرده‌اند تا احتمال قرار گیری بیماران در برابر ویروس را محدود نمایند. بنابراین، بیماران نباید به دلیل ترس از ابتلا به ویروس کرونا، زمان انجام ماموگرافی خود را به تعویق بیندازند.

علایم کرونا و سرطان سینه

لازم است که خانم‌ها هم علایم کرونا و هم علایم سرطان در پستان را بدانند تا دچار اشتباه و ترس در مورد این دو بیماری نشوند یعنی با داشتن علامتی از کرونا یا علامتی از عوارض تزریق واکسن آن فکر نکنند که به بیماری سرطان سینه مبتلا شده‌اند.

1- علایم کرونا و تزریق واکسن آن

از علایم اصلی کرونا و واکسن آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تب به میزان حداقل 38 درجه سانتیگراد
  • سرفه و تنگی نفس
  • درد و فشار مداوم در قفسه سینه
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل به مدت 4-6 هفته به دلیل تزریق واکسن کرونا
  • التهاب و قرمزی محل تزریق واکسن
  • درد عضلانی و خستگی به دلیل تزریق واکسن

2- علایم سرطان پستان

از علایم اصلی ابتلا به سرطان سینه می‌توان موارد زیر ار نام برد که بعضی از آنها شبیه به علایم مربوط به تزریق واکسن کرونا هستند و تنها تفاوت آنها در طول عمر این علایم است:

• خارش یا التهاب سینه
  • تغییر رنگ سینه
  • وجود توده در سینه یا افزایش ضخامت آن
  • احساس درد در قفسه سینه که یک علامت مشترک بین کرونا و سرطان سینه است
  • بزرگشدن غدد لنفاوی زیر بغل که این علامت بین عوارض حاصل از تزریق کرونا و وجود توده سرطانی سینه مشترک است که تفاوت آنها در طول عمرشان می‌باشد.

جمع بندی

انجام روش‌های تشخیصی در کلینیک های معتبر از جمله سونوگرافی، ماموگرافی، بیوپسی و.. می‌تواند در دوران شیوع کرونا به شما کمک کند تا بیماری خود را به سرعت تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

ترس از ابتلا به ویروس کرونا به هیچ وجه نباید مانع از انجام به موقع ماموگرافی برای تشخیص سرطان پستان شود. اگر برای تشخیص سرطان پستان با ماموگرافی به کلینیک‌های معتبر و پزشکان حاذق و باتجربه مراجعه کنید علاوه بر اطمینان از اینکه تمام مراحل در محیطی ضدعفونی شده انجام می‌گیرد که احتمال ابتلا به کرونا را به صفر می‌رساند، از اینکه پزشک متخصص با به کار گیری دستگاه‌های پیشرفته و مجهز بتواند این دو علامت را از هم تمایز داده و شما را به درستی راهنمایی کند، مطمئن خواهید بود