نفرکتومی(جراحی برداشتن کلیه)؛ چگونگی، نتایج و عوارض

نفرکتومی نوعی عمل جراحی برای برداشتن کلیه یا بخشی از کلیه آسیب دیده جهت درمان سرطان کلیه و همچنین سایر بیماری‌‌های کلیه و آسیب‌ های وارده به آن می‌باشد. برای انجام این جرحی نیاز به مراقبت‌هایی حین جراحی و بعد از آن می‌باشد.

انواع مختلف نفرکتومی عبارتند از :

نفرکتومی ساده

برداشتن کل یک کلیه آسیب دیده که در نتیجه آن کلیه و محتویات آن مثل سنگها، سرطان یا عفونت حذف می شود.

نفروکتومی رادیکال (کامل)

در طی یک نفرکتومی رادیکال ، جراح اورولوژیست ، کلیه را بصورت کامل و حالب متصل به آن،گره های لنفاوی، غده آدرنال و بافتهای اطراف آن را جدا می کند .

نفرکتومی پارشیال

در یک نفروکتومی پارشیال و یا جراحی برای کاهش کلیه ، جراح قسمتی از بافت کلیه را از کلیه خارج می کند و بافت سالم را در محل خود باقی می ماند .

نفرکتومی دو طرفه

عمل برداشتن همزمان دو کلیه ، نفرکتومی دوطرفه نامیده می‌شود.

در چه مواقعی عمل نفرکتومی انجام می گردد  ؟

• سرطان کلیه یا حذف تومور غیر خوش خیم برای جلوگیری از رشد
  • وجود سنگهای بزرگ در کلیه در حضور عفونت مقاوم به درمان
  • ندرتا نارسایی پیشرفته کلیه و کوچک بودن کلیه که سبب بالا رفتن فشار خون مقاوم به درمان می شود.
  • عفونتی که با آنتی بیوتیک درمانی، مداوا نگردد و باعث صدمه به بافت کلیه شود .

آموزش های لازم قبل از جراحی نفرکتومی:

• برای مراقبت و بهبود بعد از عمل برنامه ریزی کنید و سعی کنید از افراد دیگری برای انجام وظایف روزانه خود کمک بگیرید.
  • قبل و بعد از عمل سیگار نکشید. دخانیات روند بهبود زخم را کند می کند و احتمال مشکلات تنفسی را در طی عمل بالا می برد. به همین دلیل اگر یک فرد سیگاری هستید باید حداقل ۲ هفته قبل از عمل آن را ترک کنید.
  • اگر طی هفته قبل از عمل نیاز به مسکن و ضد درد دارید، طبق نظر پزشک از مسکن استفاده کنید تا از خونریزی زیاد طی عمل پیشگیری شود.
  • اگر به دلیل مشکلی آسپرین مصرف می کنید از پزشک خود درباره لزوم قطع مصرف آن قبل از عمل جراحی سوال کنید.
  • قبل از جراحی، در مورد تمام داروهای مصرفی خود، به پزشک و پرستار خود اطلاع دهید.
  • شب قبل از عمل یک وعده سبک مثل سوپ یا سالاد میل کنید و از نیمه شب و صبح قبل از عمل هیچ چیز حتی آب، قهوه و چای مصرف نکنید.

ملاحظات مهم حین عمل در بیمار تحت جراحی کلیه:

• قراردادن بیمار بر حسب روش جراحی در یکی از سه وضعیت به پهلو، کمری و سینه ای شکمی
  • استفاده از نفرستومی و یا سایر لوله های درناژ جهت تغییر مسیر درناژ و خروج ادرار

ملاحظات مهم بعد از عمل در بیمار تحت جراحی کلیه:

• جایگزینی مایعات و خون از دست رفته در طی جراحی نفرکتومی بلافاصله بعد از عمل (به علت پرعروق بودن کلیه، خونریزی و شوک از عوارض مهم بعد از جراحی بشمار می رود)
  • بررسی دقیق علائم حیاتی، وضعیت پوست، سیستم درناژ ادراری، محل عمل و سطح هوشیاری جهت علائم دال بر خونریزی
  • کنترل شکم از نظر اتساع و فلج ایلئوس ناشی از فلج رفلکسی و دستکاری شدن دوازدهه و کولون در طول جراحی
  • استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده بعد از جراحی و ارزیابی اثرات آنها بر کلیه
  • استفاده از مسکن های تجویز شده و ثابت نگه داشتن محل عمل در هنگام سرفه جهت کنترل درد
  • تشویق بیمار به تغییر وضعیت دادن و انجام اسپیرومتری تشویقی و خروج سریع از تخت جهت راه رفتن
  • ارزیابی وضعیت تنفسی بیمار در طول دم و بازدم جهت بررسی نوع تنفس و حرکت قفسه سینه
  • کنترل دقیق درناژ ادراری بیمار و کنترل وضعیت عملکردی کلیه ها و حفظ سیستم بسته درناژ
  • کنترل دقیق لوله های درناژ از نظر وجود خونریزی
  • شستشوی سیستم درناژ (در صورت وجود دستور) با سالین استریل بصورت آهسته جهت پیشگیری از ورود آسیب
  • کنترل دقیق علائم حیاتی و سمع صداهای قلبی و تنفسی در هر شیفت
  • بررسی دقیق علائم دال بر افزایش مایعات بدن و کنترل آن با محدودیت مصرف و دریافت مایعات و تجویز لازیکس
  • آموزش به بیمار و خانواده در مورد نحوه نگهداری کتترها در منزل و شناسایی عوارض

آموزش‌های بعد از جراحی نفرکتومی:

• ممکن است ۷-۴ روز در بیمارستان بمانید. (طبق نظر پزشک)
  • به مدت حداقل ۲ تا ۳ روز یک سوند ادراری در مثانه شما برای کاهش فشار در مثانه و تخلیه ادرار باقی می ماند گاهی یک درن هم به مدت ۴-۱ روز گذاشته می شود تا ترشحات شما خارج گردد.
  • طی دو هفته اول بعد از جراحی نفرکتومی شما می توانید کارهای سبک مثل پیاده روی را شروع کنید.
  • در شش هفته اول از انجام کارهای سنگین مثل بلند کردن اجسام خودداری کنید.
  • بعد از این زمان طبق اجازه پزشک می توانید فعالیت های معمول خود را شروع نمایید.
  • یک لیست از داروهایی که نباید مصرف کنید از یک پزشک بگیرید (داروهایی مثل استامینوفن و ضد دردهایی مثل ایبوپروفن) جزو داروهایی هستند که شما باید از مصرف آن ها به جز در موارد خاص اجتناب کنید.

موارد مراقبتی بعد از ترخیص جراحی نفرکتومی در منزل:

• داروهاي تجويز شده را تهيه نموده و به دقت در زمان مقرر تا آخر استفاده نماييد.
  • درد و سوزش و خارش مختصر ناحيه جراحي طبيعي بوده و با استفاده از داروي مسكني كه براي شما نسخه شده و مصرف مي نماييد درد كاهش يافته و تسكين مي يابد.
  • تورم ، كبودي و التهاب مختصر در طول محل برش جراحي طبیعي بوده و ممكن است بين ۴ ماه تا ۶ ماه باقي باشد و نياز به اقدام خاصي ندارد.
  • حمام كردن سه تا چهار روز بعد از ترخيص از بيمارستان مانعي ندارد، در اين صورت پانسمان را برداشته و بعد از آن يك پانسمان مختصر و تميز در محل جراحي گذاشته شود.
  • در صورتي كه زخم جراحي نفرکتومی داراي ترشح زياد، بد بو، كدر و يا التهاب زياد و قرمزي زیاد شد حتما به پزشك معالج خود يا اور‍ژانس بيمارستان مراجعه نماييد.
  • در صورت بروز تب پايدار و بالاتر از ۳۸ درجه حتما به پزشك معالج و يا اورژانس بيمارستان مراجعه نماييد.
  • توجه داشته باشيد كه از انجام فعاليت هاي شديد، ورزش­هاي سنگين و رانندگي طولاني مدت خودداري نماييد.
  • سعي نماييد از غذاهاي نفاخ مثل انواع حبوبات كمتر استفاده نماييد و بيشتر از غذاهاي داراي فيبر زياد مثل ميوه ها، كاهو كه باعث تسهيل در اجابت مزاج مي شود استفاده نماييد.
  • از خوردن غذاهايي كه باعث ايجاد يبوست مي شود جدا خودداري نماييد.
  • زمان و مکان مراجعه بعدی خود را سوال فرمایید.