عکس رنگی رحم چیست؟


هیستروسالپنگوگرافی (عکس رنگی رحم) چیست؟

هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم معمولا برای شناخت بیماری در زنانی که مشکل باروری دارند بکار می رود.

عکس رنگی رحم، به پزشک این امکان را می دهد که شکل و ساختمان دهانه رحم و ساختار تولید مثل را ارزیابی کند.

این روش همچنین می تواند برای ارزیابی سقط جنین های مکرر که نتیجه ناهنجاری های مادرزادی رحم و نشان دادن وجود و شدت این ناهنجاری ها انجام شود.

عکس رنگی رحم همچنین برای ارزیابی لوله های فالوپ از نظر باز بودن و یا انسداد در مسیر لوله ها نیز می باشد.

 

آمادگی های لازم برای عکس رنگی رحم:

1- برای اطمینان از اینکه حامله نیستید بهتر است انجام عکس رنگی رحم دو روز پس از پاک شدن (یا یک هفته بعد از شروع عادت ماهانه) و قبل از روزهای تخمک گذاری انجام شود در سیکل قرار است عکس رنگی رحم انجام شود نزدیکی های محافظت شده داشته باشید.

2- این عکس نباید زمانی که عفونت فعال دارید انجام شود اگر شما مبتلا به عفونت مزمن لگنی و بیماری مسری جنسی درمان نشده در زمان انجام عکس رنگی رحم هستید به پزشک اطلاع دهید.

3- قبل از انجام این عکس بهتر است به منظور تخلیه روده هایتان از یک داروی مسهل استفاده کنید، طوری که رحم و ساختمان های اطراف آن به خوبی دیده شوند.

4- چنانکه شما از داروی خاصی استفاده می کنید و یا هر نوع حساسیت (مخصوصا حساسیت به ماده حاجب یود دار) دارید به پزشک اطلاع دهید.

5- برای کاهش درد شما هنگام عکس رنگی، این مرکز می تواند با استفاده از داروهای آرام بخش و ضد درد تحت نظارت متخصص بیهوشی این کار را انجام دهد، لطفا در صورت تمایل روز قبل از انجام با کلینیک هماهنگی کنید.

6- جهت کاهش درد  در حین اانجام عکس رنگی رحم می توانید نیم ساعت قبل از انجام عکس یک عدد قرص ایبوبروفن 400mg و یا ایندومتاسین استفاده کنید.

7- بهتر است قبل از انجام عکس رنگی از روز قبل کپسول داکسی سیکلین 100mg هر 12 ساعت یک عدد را برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید و مصرف این قرص را تا 5 روز بعد از انجام عکس رنگی رحم را توصیه می کنیم.

مراقبت های بعد از انجام:

1- گرفتن عکس رنگی رحم معمولا با درد خفیف همراه است و ممکن است ناراحتی جزئی در ناحیه شکم و در اثر جاگذاری کاتتر و تزریق ماده حاجب ایجاد شود ولی این درد مدت زیادی طول نخواهد کشید ممکن است همچنین ناراحتی جزئی در نواحی پایین شکم داشته باشید که این درد کوتاه مدت بوده و زمان زیادی طول نخواهد کشید.

2- بیشتر زنان به مدت چندین روز بعد از انجام عکس رنگی رحم، لکه بینی دارند که این امر طبیعی است.

3- ادامه مصرف کپسول داکسی سیکلین 100mg هر 12 ساعت به مدت 5 روز بعد ازانجام عکس رنگی رحم توصیه می شود.

 

سونوگرافی سه بعدی رحم

این نوع سونوگرافی که به وسیله پروب واژینال (داخلی) انجام می شود که به صورت یک روش تصویر برداری مکمل در کنار روش هیستروسالپنگوگرافی (عکس رنگی رحم) می باشد.

در این روش شکل و ساختمان رحم از نظر ناهجاری های مادر زادی و اکتسابی رحم به خوبی قابل بررسی می باشد که  از جمله می توان به افتراق رحم دو شاخ (Bicornuate uterus)  از رحم دیواره دار (Septate uterus ) اشاره کرد.

لازم به ذکر است باز بودن لوله های رحمی در این روش قابل ارزیابی نمی باشد.

 

 

 

8 دیدگاه ها

  • سلام آقای دکتر عزیز
    وقت بخیر میخواستم بپرسم شما عکس رنگی با بیهوشی انجام میدهید یا نه؟

    • درود بر شما و با آرزوی سلامتی برای شما
      عکس رنگی همراه با بیهوشی در این مرکز قابل انجام می باشد فقط با منشی جهت تعیین زمان هماهنگ بفرمایید

  • سلام اقای دکتر.پزشک زنانم گفته متاسفانه احتمالا تخمدان پر از کیست های متعدد دارم ایا با سونو تشخیص قطعی داده می شود و اینکه تعداد و ابعاد کیستها رو می شه تعیین کرد.ممنون از پاسخگوویتون و اینکه هر چند وقت یکبار باید سونو رو تکرار کنم؟

    • درود بر شما
      با سونوگرافی رحم می شود که تعداد و ماهیت کیست های تخمدان رو مشخص نمود. البته سونوگرافی داخلی (ترانس واژینال ) نسبت به سونوگرافی از روی شکم(ترانس ابدومینال)به مراتب دقت بالاتری دارد. در مواردی که برای ماهیت کیست توسط سونوگرافی محدودیت داشته باشد MRI دقت بالاتری نسبت به سونوگرافی خواهد داشت

  • اقای دکتر انصاری پور من تقدیسی هستم مامان پوریا که چندروز پیش اوردمش خواستم تشکر کنم هم از رفتار خوب و دقت شما و همکاراتون تو کلینیک که کارمو اورژانسی راه انداختین هم از خودتون که همون تشخیص اولیه که نوشتین آپاندیس پنهان درست بود و بردیمش ثامن سریع عمل شد.واقعا خیلی خیلی خوب و نامبروان هستید

    • درود بر شما و آرزوی تندرستی برای شما و خانواده محترمتان
      خواهش میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + 4 =