پورت کموتراپی چیست؟


اگر پزشک شما توصیه کرده باشد از پورت برای شیمی درمانی استفاده کنید دقیقا معنی این کار چیست؟

در مقایسه با روش‌های دیگر دسترسی به خط وریدی (IV) و خط PICC چه مزایا و معایبی دارد؟

بگذارید نگاهی دقیق به مزایا و معایب داشتن پورت یا پورت کت و روش‌هایی بیندازیم که از طریق آنها می‌توانید از مشکلاتی چون عفونت یا انسداد پورت جلوگیری کنید.

 

پورت شیمی درمانی چیست؟

پورت شیمی درمانی (که به آن پورت کت هم گفته می شود) دستگاه کوچکی است که در زیر پوست شما جاسازی می‌شود تا دسترسی آسان به جریان خون شما ساده‌تر شود.

پورت گذاری یا گذاشتن کاتتر پورت براى شیمى درمانى

پورت گذاری در کشورهای پیشرفته جهان برای شیمی درمانی بیماران از تخریب رگ‌های محیطی و ایجاد مشکلاتی بیشتر برای بیماران جلوگیری می کند. تزریق مکرر در افرادی که نیاز به شیمی درمانی دارند، باعث سوراخ کردن رگ های مختلف آنها و همچنین سوزش، درد و سرخی پوست بدن می شود که علاوه بر این موارد باعث از دست دادن رگ های محیطی و مشکلات جدیدی برای این بیماران می شود.

یک لوله ی پلاستیکی زیر پوست فرد بیمار کاشته شده و از راه یک لوله به رگ مرکزی بدن وصل و تزریقات وریدی مثل شیمی درمانی به راحتی به وسیله آن انجام می گیرد.

محل پورت گذاری و کارگذاری کاتتر پورت

اگر کاتتر پورت در محل قفسه سینه قرار بگیرد بهتر است زیرا در این حالت به عروق ژوگولار و ساب کلاوین نزدیک خواهند بود. نوک کاتتر دقیقا در نقطه ورود ورید وناکاو فوقانی به قلب قرار خواهد گرفت.
با استفاده از پورت می توان به راحتی به ورید های مرکزی دسترسی پیدا کرد. این پورت ها در زیر پوست قابل مشاهده نبوده ولی قابل لمس می باشد و قطر آنها بیشتر از ورید های اطراف می باشد. برای پورت گذاری از ورید های ناحیه ی ترقوه و قلب بیشتر استفاده می شود.

جراحی پورت گذاری

جراحی پورت گذاری سرپایی می باشد که بعد از چند ساعت بیمار می تواند به منزل برگردد و در شرایطی استریل در اتاق عمل و با بی حسی موضعی زیر پوست کار گذاشته می شود و با استفاده از نخ قابل جذب انجام می شود.

اگر فرد بیمار به درستی از پورت مراقبت کند تا انتهای دوره شیمی درمانی و تا ماه ها در صورت لزوم قابل استفاده می باشد.

چه زمانی از پورت گذاری استفاده می گردد؟

بیمارانی که مبتلا به سرطان هستند، استفاده کردن از داروهای شیمی درمانی باعث صدمه دیواره عروق محیطی و سرانجام باعث مشکلات دسترسی و استفاده از عروق محیطی می شوند. در افرادی که شرایطی حاد و مزمن دارند و پروسه درمانی آنها طولانی مدت است از کاتترهای عروقی استفاده می شود.

بیماران انکولوژی در اولویت استفاده از کاتترهای عروق مرکزی در مراحل گوناگون بیماری همانند انجام جراحی، استفاده از داروهای شیمی درمانی و مراحل پیشرفته بیماری جهت درمان های نگه دارنده می باشند.

مزایای پورت گذاری

از مزایای گذاشتن پورت شیمی درمانی می توان گفت :

  • پورت ها در زیر پوست قرار گرفته اند و در نتیجه آلودگی به آن نفوذ نمیکند.
  • بیمار روز بعد از جراحی هم می تواند به راحتی به کارهای روزمره روزانه و شستشوی بدن بپردازد.
  • اثرات دارویی مثل سفت و طنابی کردن رگ های محیطی را ندارد و سیاهرگ های مرکزی کمتر صدمه می‌بینند. همچنین بیماران از رگ گیری رهایی می یابند.
  • سوزن پورت با توجه به محل قرارگیری پورت می‌تواند تا ده روز در آن قسمت بماند و در نتیجه نیازی به سوزن‌گذاری مجدد نمی‌باشد.

پورت گذاری برای نوزادان و کودکان

نوزادان و کودکان دچار سرطان رگهایی نازک و آسیب پذیر دارند. رگ گیری های پیاپی حتی روی خلق وخوی آنها تاثیر منفی می گذارد. پورت علاوه بر تأمین امنیت لازم برای انجام تزریقات و خونگیری، در کاهش استرس های کودکان بسیار موثر می باشند.

پورت گذاری در خانم های مبتلا به سرطان سینه

خانم هایی که مبتلا به سرطان سینه دو طرفه هستند و عمل جراحی سرطان سینه انجام داده اند، این وسیله بسیار کاربردی و مفید است به این دلیل که رگ گیری از دست در این نوع بیماران ممنوع است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 1 =